8 maj 1945

1945-Dagen-fred-Stina-Ellvi

 

Min mamma Stina och hennes blivande svägerska Ellvi har varit och köpt tidningen: FRED
Den lille killen är min tremänning Staffan och i vagnen ligger min kusin Marianne.

Stina och Nisse är nyförlovade och har tagit tåget från Skåne till Värmland för att träffa släkt och vänner. De stannar några dagar i Karlstad hos Nisses bror Börje.
Alldeles i närhet bor Nisses kusin Stig-Olof, hans fru Inga och deras barn Inga-Britt och Staffan.

Nyheterna färdades långsammare då än nu! Ingen TV, ingen mobilapp och för de flesta ingen telefon heller.

När budet om fred kom, den där dagen när konfettin regnade över Kungsgatan, hade Inga snappat upp nyheten först och sagt till Inga-Britt:
Spring ner till tant Ellvi och säg att det är fred!

Och nu, efter en natt på tryckeriet, kommer tidningen ut.

2 thoughts on “8 maj 1945

    1. gunvorwaller Inläggets författare

      Ja, visst är det en härlig bild. Mamma återkommer ofta till den när vi tittar i album. Jag vet inte var det är, så här tycker jag det ser ut på flera ställen i Karlstad.

      Svara

Kommentera

